Op 13 oktober ging ik terug naar school. Vijf weken lang liet ik me onderdompelen in de wondere wereld van de sociale media. In de hoop efficiënter te kunnen werken met Facebook, Twitter en konsoorten. Toegegeven, in het begin wat sceptisch maar ik werd al snel overtuigd.
In verleden werd ik al wel eens teleurgesteld in vormingen rond sociale media. Een Facebookprofiel of -pagina maken, dat lukte me nog wel. Maar hoe zet ik die tools in om een doel te bereiken? Hoe zorg je er voor dat meer mensen inschrijven? Op dat vlak bleef ik vaak op mijn honger zitten. De tijd van gemakzucht op sociale media was al een tijdje voorbij maar de vormingswereld bleek te blijven steken. Ik was dan ook blij dat ik bij PXL eindelijk eens een gevorderde opleiding vond. Het programma klonk veelbelovend. Vijf lessen later kan ik er enthousiast op terugblikken!
Op het programma vijf delen:
- Waar is mijn community?
- Beheer je community?
- Bouw organisch je community uit
- Bouw betalend je community uit
- En wat nog?
In de praktijk waren de lessen niet zo strikt verdeeld over de vijf delen. Maar alles kwam wel aan bod. Op een toegepaste manier. Dat maakte het allemaal net iets makkelijker om te vertalen naar de eigen organisatie. Het ene klonk al vertrouwder dan het andere. Maar dat lijkt me logisch als je zelf vooral bezig bent met contentcreatie en absoluut niet met adverteren bv.
In de les merkte ik ook dat sociale media voor mij de zoveelste communicatiekanalen in mijn takenpakket zijn. En dat er de tijd en ruimte niet is om het voldoende uit te werken. Dat zorgde er voor dat ik over het algemeen wel goed op de hoogte ben maar geen tijd heb om me te verdiepen in nieuwigheden en trends. Het leuke is dat de opleiding je weer helemaal bij brengt. Het had voor mij zelfs nog verder mogen gaan, nog iets uitgebreider mogen zijn. Ik had het gevoel dat ik nog een heel stuk kon bijleren. Helaas was de tijd daarvoor te kort. Maar wie gedacht had 5 lessen gewoon te luisteren en te noteren, was gejost. Wat testjes en praktijkoefeningen zorgden er voor dat je nog extra geprikkeld werd.
Mocht het volgend jaar terug op de planning staan, ik zou het zeker aanraden. Het is een must voor iedereen die sociale media gebruikt. Het enthousiasme van Kim en Dieter werkt(e) geweldig aanstekelijk om er zelf ook iets van te gaan maken. Al blijft het een uitdaging om alle input te gaan omzetten in de praktijk en terwijl ook nog al mijn andere taken te blijven doen! Let’s do this.