Toen ik vorig jaar aan een Postgraduaat Digitale Storytelling begon aan de PXL, was een van de eerste lessen er eentje van Bart Lombaerts. Centraal stond zijn boek Meaningful Marketing. Ik was geboeid en dus kocht ik nadien het boek om alles nog eens rustig opnieuw te kunnen doornemen.
De perceptie van reclame gaat er jaar na jaar op achteruit. Wat moeten merken dan doen om toch interessant en relevant te zijn voor ons als consument? Daar komt Meaningful Marketing in beeld. De consument wil dat merken meer en meer hun (maatschappelijke) verantwoordelijkheid gaan opnemen. Merken die dat doen vallen op in de massa. Tegelijk moeten merken zorgen voor levenskwaliteit en wellbeing.
Daarnaast merkt Lombaerts op dat merken heel veel op korte termijn denken met campagnes en directe efficiëntie maar dat brand building op langere termijn ook ontzettend belangrijk is. Loyalty en vertrouwen van de klant staat centraal en daar liggen ook nog veel kansen voor de merken. Het stopt niet de aankoop, eigenlijk begint het dan pas.
Een gevoelige plek in het hele verhaal is privacy en het verzamelen van gegevens. Maar meer en meer zie je dat de consument bereid is om data achter de laten als ze daarvoor gratis iets in ruil krijgen. Goeie content blijft dus een aandachtspunt. En net dat vind ik zelf wel positief. Merken die verantwoord ondernemen, die kwaliteit bieden en een meerwaarde zijn, mogen van mij best wel meer aandacht krijgen. De grootste bieder is niet altijd meer aan zet.
Hoewel marketing me vroeger niet echt lag en mijn eigen voorkeur vooral naar pure communicatie en content uitging, merk ik dat ik de hele marketingwereld steeds interessanter begin te vinden. Omdat ik me er zelf als consument ook wel in herken en omdat het mijn eigen instelling ook wel wat ondersteunt. Niet de grootste roeper of die met het meeste geld is de belangrijkste, wel degene die nadenkt en kwaliteit levert.
Meaningful Marketing is inspirerend. Met zijn 124 pagina’s niet meteen het dikste boek maar wel boeiend van de eerste tot de laatste bladzijde. Een aanrader voor al wie in het communicatie- en/of marketingvak zit.
Je vindt het boek op Bol.com. Voor de paperback betaal je 29,99 euro.
Thx voor de tip!