Crisiscommunicatie was alomtegenwoordig de afgelopen maanden. Corona gooide heel ons leven overhoop. En dus schoten ook de webinars rond dat thema als paddestoelen uit de grond. Een van de meest boeiende van de afgelopen maanden was het webinar waar ook Bart Derison van Connect aan het woord kwam. En ik hield er een gratis boek aan over. Tijd voor een review dus.
De titel van het boek is opvallend maar tegelijk ook de waarheid. Want de meeste crisissen zijn gewoon sh*t. Dat moeten we niet onder stoelen of banken steken. Brandjes blussen en roeien met de riemen die je hebt. En ook al heb je een crisiscommunicatieplan gemaakt op voorhand, op grote crisissen (zoals corona) kan je je een stuk moeilijker voorbereiden. Maar je kan wel iets doen, en dat wil het boek vooral duidelijk maken. Je voorbereiden op een crisis begint maanden en jaren op voorhand, ook al weet je niet dat er een crisis komt.
Je kan een crisis pas oplossen als ze zich niet stelt. (Crisis)communicatie moet een heel jaar lang, dag in, dag uit, op de juiste plaats in een organisatie zitten. Derison heeft het over een ‘imagospaarrekening’ waar je elke dag aan werkt. Aan die spaarcenten kan je gaan als het eens wat minder gaat, een soort van krediet dat je opbouwt waar je een beetje van kwijt speelt als het mis gaat. Daarvoor moet je investeren in goeie communicatie op elk moment. Een idee waar ik me enorm in kan vinden.
Het is geen dik boekje, al bij al 114 pagina’s maar je haalt er wel ongelooflijk veel uit. Het boek is opgedeeld in 10 hoofdstukjes die elk een aparte case behandelen en daar een strategie bij formuleren. Enorm hands-on dus, je kan er meteen mee aan de slag. Toegegeven, het is wel vooral gericht op instrastructuur- en mobiliteitsprojecten voor overheden (staat ook in de ondertitel trouwens), maar ik denk dat iedereen er wel wat uit kan leren. Een reputatie/krediet opbouwen geldt voor iedereen.
Ik was blij om te zien dat Derison echt pleit voor een belangrijke rol voor communicatie in een bedrijf, overheid of organisatie. Nu ja, hij haalt er met zijn communicatiebureau zelf ook wel voordeel uit maar tegelijk zie ik op veel plaatsen hoe stiefmoederlijk communicatie behandeld wordt. En dat is zo ontzettend jammer. Goeie communicatie kan zoveel voor je organisatie betekenen en hoeft echt niet zo duur te zijn. Niet alleen tijdens crisissen trouwens.
Je vindt het boek op Bol.com. Voor de paperback betaal je 29 euro.