Ik hou van merken. Ik vind ze boeiend en fascinerend. Noem het beroepsmisvorming. Over het muurtje kijken en er inspiratie halen is leuk. Al staan er vaak wel grote budgetten tegenover. Toch kan je ook heel veel met weinig geld en met een goeie reputatie. Dus wilde ik me zeker ook verdiepen in Beyond Brands.
Merken maken het leven makkelijker en mooier. Maar zijn tegelijk ook een beetje vergif. Ze dwingen je soms om dingen te kopen die je niet nodig hebt of om dingen te kopen die veel duurder zijn dan huismerken maar niet noodzakelijk kwalitatiever zijn. Het is interessant om de strategieën achter zo’n merk te ontdekken. Hoe pakken ze het aan? Waar zetten ze op in? En hoe draait dat soms ook eens verkeerd uit?
Tom Van den Bergh haalt heel wat voorbeelden aan in zijn boek. Goeie en slechte. Want ook uit de slechte voorbeelden kan je leren. Hij laat ook zien dat het als merk steeds moeilijker is om zichtbaar te zijn voor merken. Brands as a service worden steeds belangrijker. Merken die waarde creëren, die verduidelijken en verbinden. Je haalt het niet meer alleen op basis van verkoop. Je moet als merk een meerwaarde hebben.
Beyond Brands is een boeiende reis doorheen de merkenwereld. Alle uitdagingen van vandaag komen aan bod. En hoewel megacampagnes nog veel impact kunnen hebben, was ik blij om te zien dat mensen ook steeds op zoek gaan naar iets meer. Zo is mijn favoriete voorbeeld uit het boek toch wel Toms. Ik heb zelf al verschillende paar Toms versleten. En toegegeven, ik kocht ze aanvankelijk omdat ze een hype waren toen we op citytrip in New York waren. Maar toen ik ontdekte dat ze voor elk verkocht paar een paar gaven aan straatkinderen, was dat wel een extra stimulans. Daarnaast zijn het ook gewoon zalige schoenen/espadrilles, niet onbelangrijk.
Ik vind Beyond Brands een must-read voor elke communicado. Het is heel interessant om alles zo eens op een rijtje te zien. Van waar komen we en waar gaan we naartoe? En hoe kunnen ze jou inspireren voor je eigen merk? En wat moet je toevoegen aan je merk om interessant te zijn voor je publiek? Kortom, verdiep je in Beyond Brands en vul je rugzak met alle ideeën die je er in vindt.
Je vindt het boek op Bol.com. Voor de hardcover betaal je 29,99 euro.
Thanks voor de tip! 🙂