Op mijn ‘Boekenbeurs‘-aanwinsten-stapeltje (wat een woord!) ook wat vakliteratuur. Ik las eerder al ‘Met woorden verleiden’ van dezelfde auteur en ik kon er heel wat van op steken. Hoge verwachtingen dus bij zijn nieuwe boek. Ik geef je ineens ook 9 dingen mee die ik uit het boek onthou.
Auteur: Mark Van Bogaert
Uitgeverij: Lannoo Campus
‘Scanbaar schrijven’ is het handboek om betere teksten te maken. Zelden kon ik me zo hard in een visie vinden als in die van Mark Van Bogaert. Gooi je ballast in je tekst overboord en keer terug naar de kern van een tekst: een boodschap overbrengen en de aandacht van je publiek trekken. Van Bogaert geeft je 220 pagina’s vol tips en tricks om betere teksten te maken. En die durven al eens te zondigen tegen taalkundige correctheid, een man naar m’n hart. Want er is wel degelijk een verschil tussen schrijven volgens de regels en journalistiek schrijven.
Hoewel veel dingen in het boek niet nieuw waren voor mij (na een opleiding journalistiek en heel wat bijkomende vormingen mag dat wel), stak ik er toch nog heel wat van op. Ik geef je graag de 9 dingen mee die ik uit het boek ga meenemen om in de praktijk om te zetten:
- Een opsomming moet niet noodzakelijk inspringen om op te vallen. Gewoon het feit dat het een opsomming is met bullets is al voldoende om iets in het oog te laten springen.
- Welke symbolen je gebruikt voor je bulletlist, speelt een rol. ‘Koppeltekens’ zijn subtieler, pijltjes zuigen de aandacht als je de aandacht echt naar iets toe wil zuigen.
- Cijfers zijn er om mee te spelen. 1.000 lijkt meer dan 1000, gebruik ze dus in je voordeel.
- Een PS onderaan een brief werkt. Je kan er best nog een stukje belangrijke informatie in kwijt, de kans is groot dat het gelezen wordt.
- Een powerpoint met tekst werkt niet. Maak een powerpoint met enkel beelden die je verhaal ondersteunen.
- Titels zijn belangrijk. Vragen in een titel trekken aan want de lezer wil het antwoord kennen. En noem een voorwoord geen voorwoord maar gebruik een titel die zegt waar het voorwoord over gaat.
- Een onderschrift bij foto’s mag niet onderschat worden. Ook daar kan je nog wat belangrijke info in kwijt want het wordt meer gelezen dan gewone tekst.
- Schreefletters blijven nog altijd uitermate belangrijk voor print. Ook al wint digitaal terrein, het leesgemak blijft voorop staan!
- Op een website kies je beter door donkergrijze letters op een witte achtergrond. Dat is zachter voor de ogen en leest aangenamer. Voor tekst blijft zwart op wit de topper.
Samengevat, het boek is een must-read voor iedereen die regelmatig met teksten werkt. Ongeacht welke tekst. In het boek vind je tips voor webteksten, magazines, brieven, menu’s etc. Je zal er echt betere teksten door schrijven.
Ik lees eigenlijk best weinig vakliteratuur, hoewel er hier wel enkele in de kast staan. Dit lijkt me echter wel de moeite.
Echt een aanrader en ik zeg dat niet zo snel, ik ben nogal kritisch op dat vlak :).
Met woorden verleiden is zijn eerdere boek. Ook een aanrader voor diegenen die vlot willen leren schrijven en geen communicatie opleiding hebben gevolgd. Soms is hij heel ironisch. Zalig die stukken. Maar soms wist ik niet goed of hij het echt meende of net super cynisch was.
Waar! Heb ik ook gelezen. Staat ook vermeld in de blog ;). Goeie vakliteratuur is schaars!