Ik leer graag bij. En het liefst nog uit boeken. Zelfstudie lijkt bij mij echt wel goed te werken de afgelopen jaren. Daarom koop ik af en toe al eens een boek rond bloggen of storytelling. Onder de kerstboom lag ‘Bloggen doe je zo’ voor mij. Een boek dat me prikkelde om toch eens gelezen te worden.
Auteur: Esther Molenaar
Uitgeverij: Booklight
Toegegeven, de kaft had wel wat sexyer mogen zijn, maar boeken over bloggen, die moet ik om de een of andere reden gelezen hebben. Ik hoop nog wat meer tips en tricks op te slorpen en ze in de praktijk om te zetten hier op m’n blog. ‘Bloggen doe je zo’ biedt twee blikken op bloggen: enerzijds een basiskennismaking met wat bloggen is en daarnaast de focus op blogs inzetten voor je bedrijf. Misschien net een focus teveel om goed op het thema te kunnen ingaan.
Het doel van het boek is je aan te zetten om blogs voor je eigen bedrijf te gebruiken. In dat opzicht is het voor mij net iets te commercieel gericht. Ik wil geen wekelijkse mailings doen, wel goeie schrijfsels online zetten. Het gaat vooral over het planmatig aanpakken van een blog, veeleer dan ‘hoe schrijf ik een goeie blog’. Wie nog geen blogervaring heeft, zal op dat vlak van een kale reis terugkomen. In dat geval, kan je beter het Blogboek aanschaffen (onlangs verscheen trouwens een nieuwe editie, binnenkort schrijf ik er een review over).
Toch kon ik er best nog wel wat van opsteken. Zo hecht de auteur redelijk wat belang aan SEO en hoe je dat voor jouw blog beter kan uitwerken. Een onderwerp waar ik tot nu veel te weinig mee bezig geweest ben. Zeker iets om de komende weken mee te nemen. Daarnaast vind je er ook een paar basisbeginsels in terug (links leggen tussen verschillende blogs, gestructureerd schrijven …). Hoewel het boek dateert van 2014, is het nog vrij up-to-date.
Samengevat: een leuk boek om eens door te nemen. Maar iets te beperkt om een echt referentiewerk te kunnen zijn.